Folk flest driver ikke med fjernkirurgi

En nasjonal kampanje som setter fokus på hva folk flest faktisk vil bruke det nye 5G-nettet til. Spoiler: det er omtrent det samme som vi bruker 4G til.

Ice med reklamestikk til Telia og Telenor, der de poengterer at eksemplene som blir brukt i 5G-kommunikasjon er litt vel futuristiske og lite relevante for nordmenn flest.

Telia og Telenor har i lang tid snakket om at de er først ute med 5G, eller størst på 5G. Men når de har kommet med eksempler på hva vi skal bruke denne 5G’en til, blir det hele litt vel fremtidsrettet. For i følge reklamene deres kan vi med 5G begynne å kjøre selvkjørende biler, spille live ping-pong over nettet, mens en kirurg i Valdres kan fjernoperere en pasient i India. Ganske lite relevant for folks daglige liv, med andre ord.

Så da ice skulle lage en kampanje om at de også bygger ut 5G-nettet sitt, gjorde vi det i ekte utfordrerånd! Vi tok utgangspunkt i eksemplene til Telia og Telenor, og viste hvordan verden ville vært om fjernkirurgi var relevant for alle, og dro det hele ned på et ganske så folkelig og menneskelig nivå. Ice bygger 5G for det du faktisk bruker 5G til. 

Kampanjen gikk på TV, kino og onlive video, samt utendørs, digitalt og på radio. I januar vant radiospottene Sølvmikken for beste radiospot i perioden.

Utmerkelser

Sølvmikken – Førsteplass – Januar 2023