Eyes on the fries

Med stadig flere besøkende gjennom Drive-Thru i pandemien kom også en viktig oppfordring: Ikke spis og kjør.

Utendørsannonser og klistremerket på take away-posen minnet folk på hvor fokus bør ligge når de er ute og kjører.

Uoppmerksomhet bak rattet står for en tredjedel av alle alvorlige ulykker på veien.

Hele 40% av besøkende hos McDonald’s kjøper maten sin gjennom Drive-Thru. Men statistikk viser at uoppmerksomhet bak rattet er en medvirkende årsak til en tredjedel av alle alvorlige ulykker i trafikken. Med kampanjen «Eyes on the fries» minner hamburgerkjeden sine gjester om å holde øynene på de MacFries-lignende veistripene - og ikke spise bak rattet.

Trafikksikkerhetssamarbeid med Trygg Trafikk.

Norges største trafikksikkerhetsorganisasjon var også med på kampanjen. Med deres tyngde kunne vi sørge for at enda flere holdt fokus på veien.

Vi minnet folk på å ikke spise bak rattet gjennom å linke de gule veistripene til de ikoniske MacFries.

En bred kampanje som gikk på utendørs langs veier, print, bannere, online video og på klistremerket på take away-posen.

Annonser i bil- og helgemagasiner minnet folk på hvor fokus bør ligge når de er ute og kjører.

En kampanje med internasjonal appell.

I etterkant av lanseringen har Eyes on the fries allerede blitt løftet frem som Editor’s pick og Ad of the day på renommerte nettsteder som Ad Age og Adweek.

iMac mockup Ad Age Adweek Eyes on the fries.jpg

Utmerkelser:

Gullblyanten 2021 - Gull - Integrert
Gullblyanten 2021 - Gull - Print
Gullblyanten 2021 - Bronse - Utendørs og omgivelser

Gulltaggen 2021 - Shortlist

Omtaler - Adage, Adweek, Muse by Clio

Publikasjon - Luerzers Archive