Take away your take away

Ikonisk emballasje. Ikonisk søppel. Med «Take away your take away» viste McDonald’s frem den styggeste siden av deres ikoniske produkter og ga samtidig en enkel løsning på søppelproblemet alle norske byer opplever: Bare følg M-en.

Som landets største take away-restaurant havner McDonald’s emballasje ofte på gaten.

Tall fra viser at take away-emballasje er den tredje største kategorien av forsøpling i byer. Bare i Oslo plukkes to tonn søppel fra gatene hvert døgn.

For å finne en løsning på problemet brukte McDonald’s hele verktøykassen. Bilder av Maccern-søppel ble tatt av kunstfotograf Jói Kjartans for print, sosiale medier og serveringsbrett. Det ble utviklet skreddersydde utendørsløsninger der den ikoniske M-en fungerte som «veiviser» for steder å kaste søppel. I magasiner viste vi frem den samme enkle løsningen ved å bruke den gule M-en i en hoppende bevegelse mot en søppelbøtte.

Til TV og online video ble det laget reklamefilm med klare referanser til plastpose-scenen fra American Beauty. I tillegg har over 1000 ansatt vært ute i bybildet og ryddet søppel.

Men vi stoppet ikke der. Vi ønsket også å finne ut av årsakene bak forsøpling. Sammen med interesseorganisasjoner, miljøorganisasjoner og forskere ser vi nå på hva som kan gjøres for å unngå forsøpling av bybilde fremover.

Take away your take away skapte et utrolig engasjement og klarte å sette i gang en nasjonal diskusjon om forsøpling i bybilde (NRK 28.04). Det ble skrevet over 11.000 lokale og internasjonale artikler om kampanjen, og den fikk utrolige 23 millioner fortjente inntrykk. Og selv om vi viste frem McDonald’s fra sin verste side opplevde de en positiv økning i synet på merkevaren på hele 26,1%.

Utendørs eksekveringer ☝️ Print eksekveringer 👇

Utmerkelser:

Cannes Lions 2021 – Shortlist x2